TableOnline Icon

Demo

Uudenmaankatu 11, Helsinki

Ravintola Demo on Helsingin Uudenmaankadulle vuonna 2003 perustettu fine dining -ravintola.

Vuonna 2007 antaumuksellinen, käsityönä tehty ruoka, näyttävät annokset ja persoonallinen palvelu palkittiin Michelin tähdellä. Demo on saanut myös muita tunnustuksia, joista mainittakoon mm. Suomen Gastronomisen Seuran myöntämän Vuoden Ravintola -titteli vuonna 2006. Demon omistajan ja keittiömestari Tommi Tuomisen omistautuminen ravintolalle näkyy jatkuvana korkeana laatuna. Demo tarjoilee ainoastaan päivän menua, joka sisältää joko neljä, viisi, kuusi tai seitsemän ruokalajia. Päivän menu rakentuu sesongin ja päivän raaka-aineiden pohjalta, joten erikoisruokavalioista on hyvä ilmoittaa etukäteen. Demo on auki tiistaista lauantaihin klo 16.00-23.00. Keittiö on auki klo 16.00-20.30.

Listattuna seuraavilla erikoissivuilla:

TableOnline suosittelee 2018
Top 50 -ravintolat 2019
TableOnline suosittelee 2019

Lue lisää:

City 10.6.2017: Sommelier Otto Sovelius vastaa kysymyksiin
Demo HelsinkiDemo HelsinkiDemo HelsinkiDemo HelsinkiDemo HelsinkiDemo HelsinkiDemo HelsinkiDemo Helsinki
Arvostelut

4.54 / 5

Arvostelut (1203)

4.70Ruoka
4.45Tunnelma
4.65Palvelu

Flawless!

Best wine paired fine dining in the world
Hein - 18.9.2019

★ 5.00555

delicious, well balanced

I only wished I had the stomach for the seven course! Otherwise everything was quite thoughtful and had an interesting mix of taste. main dish was perhaps slightly too heavy given the progression, but still very delicious. would love to come again!
Beverley - 14.9.2019

★ 4.00545
Näytä lisää
Avoinna

MA
-
TI
16:00-23:00
KE
16:00-23:00
TO
16:00-23:00
PE
16:00-23:00
LA
16:00-23:00
SU
-

4.54

Arvostelut (1203)

4.70Ruoka
4.45Tunnelma
4.65Palvelu

Flawless!

Best wine paired fine dining in the world
Hein - 18.9.2019

★ 5.00555

delicious, well balanced

I only wished I had the stomach for the seven course! Otherwise everything was quite thoughtful and had an interesting mix of taste. main dish was perhaps slightly too heavy given the progression, but still very delicious. would love to come again!
Beverley - 14.9.2019

★ 4.00545

5 ruokalajin menu

Erinomainen kokonaisuus!
Olli-pekka - 10.9.2019

★ 5.00545

Kiitos

Kiitos hyvästä palvelusta ja ruoasta. Kokonaisuus oli mitä loistavin.
Krista - 10.9.2019

★ 5.00555

Maistuvaa ruokaa

Ruoka oli hyvää (etenkin kalat), mutta juustotaco oli hienoinen pettymys. Palvelu oli ystävällistä. Viinipullon avaaminen olisi suotavaa tehdä asiakkaan silmien edessä. Jouduimme laittamaan takkimme itse narikkaan, mikä on tähtiravintolassa varsin poikkeuksellista.
Eija - 7.9.2019

★ 4.00443

High quality experience

High quality experience
Pekka - 27.8.2019

★ 5.00555

Hieno alku, ikävä loppu

Valitsimme viiden ruokalajin menut. Ensimmäiset neljä ruokalajia olivat upea kokemus: erittäin laadukkaita ja hyvänmakuisia. Englantia puhuva tarjoilijanne oli mukava ja loi hyvää tunnelmaa. Mitä tulee jälkiruokaan, puolisoni kertoi heti tullessamme ravintolaan, että ruokavalioni vuoksi hänen jälkiruokansa tulisi olla sokeriton. Tästä huolimatta tarjoilija rupesi puhumaan, että voivat tehdä ainakin vähäsokerisen version. Tähän puolisoni puuttui ja sanoi, että jälkiruoan tulisi olla nimenomaan sokeriton eikä vähäsokerinen. Siitä huolimatta puolisolleni tarjoiltiin sokeripitoinen jälkiruoka. Tuodessaan jälkiruoan tarjoilija esitteli sen ja vasta viimeisessä sivulauseessa ilmoitti, että täyteen sokerittomuuteen ei kyetty. Tarjoilija poistui tilanteesta saman tien. Puolisoni ei ehtinyt sanomaan mitään ja kiinnitin itsekin huomiota asiaan huomattuani, että puolisolleni oli todellakin tuotu sokeripitoinen jälkiruoka aikaisemmista keskusteluista huolimatta. Keskustelimme asiasta kahdestaan todella pitkään annosten seistessä edessämme ja totesimme olevamme yhtä mieltä siitä, että puolisoni toi jälkiruoan sokerittomuuden alussa esille eikä te selvästi olleet sitä huomioineet. Tarjoilijanne tultua uudelleen paikalle pyysin kohteliaasti, että saisiko puolisoni sokerittoman jälkiruoan, ikään kuin sitä ei olisi jo aikaisemmin pyydetty. Tarjoilijanne totesi tähän, että ”varmaan ne olisivat jotain marjoja”. Tarjoilija muuttui etäiseksi, vältteli tilannetta ja jälkiruokakysymyksen käsittelyä ja oli luettavissa ylimielistä halveksuntaa jälkiruoka-asian suhteen. Tämän jälkeen henkilökunta ei enää osoittanut kiinnostusta viihtymiseemme eikä tilanteen selvittämiseen. Siihen asti hyvin sujunut tunnelma lopahti täysin ja oli sellaisia ajatuksia, että ”mitä tuossa äsken juuri tapahtui ja mikä paikka tämä oikein on”; tämä siitäkin huolimatta että ilta oli siihen asti sujunut hienosti. Toivoisimme ymmärrystä sitä kohtaan, että tällaista rajoitusta ei oteta heti ensimmäisenä esiin, ellei se ole tärkeä. Mielestämme tarjoilija ei voi päättää asiakkaan puolesta ruoka-aineksen sisältymisestä annokseen tilanteessa, jossa asiakas on nimenomaisesti pyytänyt annoksen ilman ko. ruoka-ainesta. Yleensä sille annetaan merkitystä, kun jokin asia otetaan esille. Ja käsittääkseni on niin, että fine-dining maailmaan kuuluu se, että kun asiakas pyytää jotain, mainitsee jonkin asian, niin ainakin siihen tartutaan ja se huomioidaan – eikä siten, että omissa kirjauksissa ravintola päättää, että tämä on riittävän hyvä, viedään annos ja juostaan karkuun. Asiakas ei yleensä mainitse ruoka-aineksiin liittyvistä asioista ilman, että sillä olisi jonkin sortin merkitystä - esim. ”tänään nyt sattuu olemaan sellainen päivä, että ei huvita syödä sokeripitoista ruokaa”. Puolisoni on ollut tällä lisättyä sokeria välttävällä ruokavaliolla jo 14 vuotta, joten mistään päähänpistosta ei ole kyse. Asiakas ei tuo tällaisia asioita kovin voimakkaasti ja arrogantisti esille, vaan nämä huomioidaan hienovaraisin vihjein ja viestein. Mielestäni puolisoni viesti oli aika selkeä sen suhteen, että hän haluaa sokerittoman jälkiruoan. Tiedostan tämän, sillä olen itsekin tehnyt asiakaspalvelutyötä ja teen asiakaspalvelua sisältävää työtä edelleenkin, joskaan minulla ei ole kokemusta tarjoilijana työskentelystä. Tämäkin tilanne olisi ollut yksinkertaisesti ratkaistavissa, mutta nyt siitä kasvoi liian iso vuori asiakkaan ja tarjoilijan välille. Jos tarjoilija olisi tullut kysymään että onko kaikki hyvin tms. niin kaikki olisi mennyt paremmin. Alun perin tietystikään sokeria sisältävää jälkiruokaa ei olisi saanut tarjoilla, vaan olisi tullut ilmoittaa heti, että emme kykene tekemään sokeritonta ja esitellä mahdolliset toimintavaihtoehdot. Nyt kuitenkin tämä välttely ja epätietoinen ihmettely eskaloi tilanteen. Puolisoni sai lopulta eteensä viisi ohutta omenasiivua, kolme karpaloa ja muutaman punaviinimarjan sellaisenaan. Ymmärrämme, ettei sokeriton ruokavalio ole kovin yleinen. Upeita sokerittomia jälkiruokia voi saada aikaiseksi, mahdollisuudet ovat rajattomat, ja tämän erityisesti puolisoni tietää kokemuksesta. Tämä paljasti karulla tavalla muutoin kulinaristisesti menestyksellisen ravintolanne flexibiliteetin ja joustavuuden puutteen. Edes mintunlehteä ei löytynyt tätä ns hedelmäsalaattia koristamaan. Kyse on toki vain jälkiruoasta, mutta silti voisi kuvitella vastaavaa tilanteeseen löytyvän hiukan enemmän yritystä. Näkisimme, että jälkiruoan ja tunnelman laskun osalta hinnanalennukselle olisi ollut aihetta. Myönnän täysin sen, että olisi varmasti ollut hyvä soittaa teille etukäteen ja keskustella tästä erikoisruokavaliosta, tämän kyllä otan itselleni, sillä minun järjestämä varaushan tämä yksinomaan oli. Eli siltä osin syytän itseäni. Ei ole myöskään tarkoitukseni huudella norsunluutornista teille, kuinka harjoittaa ravintolatoimintaa. Olette Michelin -tähden ravintola ja maksoimme tästä 241 euroa. Iltaamme kohdistui odotuksia, siksi palaute. Silti mielestäni tämä etukäteisen soittamisen puute ei selitä niitä kaikkia ongelmia, mitä ravintolassa ilmeni, erityisesti asenneongelmaa ja kyvyttömyyttä ratkoa tilannetta. Niin kauan kuin mentiin peruskaavan mukaan, kaikki meni hyvin hienosti, mutta heti kun siihen tuli yhtään poikkeamaa, näyttämön verhot repeytyivät alas ja paljastivat kulissit, jotka olivat kaukana asiakasystävällisyydestä. Kyseessä oli meille tärkeä suhteemme 10-vuotispäivä ja siksi tällainen episodi tietenkin harmitti.
Joonas - 24.8.2019

★ 3.00432

Mukava illallinen

Tilasimme 6 lajin illallisen viineineen. Ankanmaksamousse oli erittäin maukas. Hyviä makuja oli paljon ja viinit sopivat mainiosti. Ainoa miinus oli ulkofile joka oli sitkeähköä. Suosittelemme hinta/ laatusuhde kohdallaan.
Jan - 23.8.2019

★ 4.00445

Angela Tsang

Excellent restaurant! We will certainly come back and recommend to friends.
Angela - 20.8.2019

★ 5.00545

Demonstrating what is best

Excellent and knowledgeable sommelier. The food is worth the star.
Jon - 15.8.2019

★ 4.00445

Wonderful

We had 6 courses. Each one stimulated different taste buds on my tongue! A couple of the flavors were a first! We loved the savory main course!
Susan - 13.8.2019

★ 5.00555

Wonderful dinner

Brought my adult children to their first Michelin started restaurant. It was all that I hoped! Each course was fantastic! Had a great time!
Carol - 13.8.2019

★ 5.00555

Arvostelu

Parissa ruuassa oli sanomista maun suhteen esim. Jälkiruoka joka sisälti yllätyksen nin se yllätys oli tavallisen makuinen sokerikakun pohjaa, muuten muut mukana olevat komponentit oli loistavia. Keittiön yllätykset olivat todella huikeita ei pystynyt yhtää arvaamaan mitä syö vaikka näki annoksen. Todella hyviä ja viekkaita annoksia. Uudestaa pitää mennä.. Suosittelen viinilistaa toimii todella hyvin
Kimmo - 20.7.2019

★ 4.00444

PE 19.7.2019

Miellyttävä vastaanotto, huolella valitut viinin sopivat loistavasti ruokien kanssa. Kiireetön ja sopivan mittaiset tarjoiluvälit. Rento ilmapiiri. Jäi tosi hyvä mieli.
Markku - 19.7.2019

★ 4.00545

Amazing Dinner

Impressive quality for a one Star Michelin Restaurant It deserves the Second
Ingo - 17.7.2019

★ 5.00555

Good choice

A lovely dining place for couple
Samuel - 13.7.2019

★ 4.00444

Great evening, food and service

As visitors to Helsinki, we chose this restaurant from reviews. We were not disappointed; an interesting and eclectic wine list with a very well-informed and friendly sommelier; a great waitress who explained our food options to us and we chose the right "number" of dishes. All in all, if we ever go back to Helsinki, we will certainly return
David - 13.7.2019

★ 5.00555

Absolutely Michelin Star

My sons (16/19) and I had the 7 course menu which we all thought was an excellent menu of highlights. Wonderful tastes and textures. Beautiful presentation in an intimate setting. Definitely worth a visit.
Claus - 9.7.2019

★ 5.00555

Two Swedes

Excellent service and cooking. Nordic tastes, bringing back childhood memories!
Cecilia - 6.7.2019

★ 5.00555

Cindy W

Everything is excellent and top-notched - So good!
Cindy - 4.7.2019

★ 5.00555

Ravintoloitsija, liity TableOnlineen

TableOnline on Suomen suurin online-pöytävarauspalvelu, joka tavoittaa viikoittain yli 100 000 aktiivista ravintola-asiakasta Suomessa ja Virossa.

Tarjoamme kattavan markkinoinnin lisäksi edistyneen varaustenhallintaohjelman, jolla varaustenhallinnan lisäksi keräät huomaamatta laajan asiakarekisterin ja voit pitää yhteyttä asiakkaisiisi. Olemme kiinnostuneet kuulemaan lisää juuri sinun ravintolastasi!

RAVINTOLOITSIJA, LUE LISÄÄ!